تبلیغات
سیب - بخش سوم زندگی نامه ی سروش
نامه دادم نخوری سیب ولی دیر رسید...
درباره وبلاگ

آرشیو

طبقه بندی

پیوندها

پیوندهای روزانه

نویسندگان

ابر برچسبها

نظرسنجی

آمار وبلاگ

Admin Logo
themebox

بخش سوم زندگی نامه ی سروش

 فلسفه ی دکتر سروش 

سروش اصولاً به «فلسفه ی علم»،«فلسفه ی دین» و «عقاید مولانا رومی» و نیز «دانش قیاس» علاقه مند است. در واقع او در حال حاضر یک متخصص جهانی در مباحث مولوی و شعر عرفانی پارسی است. در مجموع عقاید دکتر سروش را می توان در بند های زیر خلاصه کرد:

1-تفاوت بین دین و شریعت(برداشت ما از دین)

2-تفاوت بین اصول دین و فروع دین

3-تفاوت بین تعابیر «محافظه گرایانه» و «تند روانه» از اسلام

4-تفاوت میان ارزش ها و اخلاقیات درونی و بیرونی (خصوصی و اجتماعی) در رابطه با اسلام.

5-تفاوت بین باور دینی و ایمان دینی.

6-تفاوت میان دین به عنوان یک ایدئولوژی و یا یک حقیقت.

بند اول:مهمترین ایده ی سروش در رابطه به فلسفه ی اسلامی این است که او باور دارد که هر کس باید تفاوت قائل شود بین دین به عنوان یک قانون ارسال شده از جانب حقیقتی به نام خدا و برداشت های دینی یا علوم دینی که ریشه در اصل های اجتماعی-تاریخی دارد. در دانشگاه «آکسفورد»، پروفسور هایی چون «کمیل صادقی»، فیلسوف ایرانی، آنقدر بر سروش تأثیر گذاشته که سروش یکی از بهترین کتاب هایش به نام «بسط تجربه  نبوی» را تقدیم به استاد گرانقدرش کرده است. تز اصلی سروش با عنوان «قبض و بسط تئوریکی شریعت» دین را از شریعت جدا می داند. یعنی دین را چیزی ماورای دست یافت های بشری و از جانب حقیقتی ماورایی و الهی به حساب می آورد. در حالی که شریعت اگر چه ناب و معتبر، اما باز هم محدود و لغزش پذیر است.

بند دوم: همان طور که او به یکی از مصاحبه کنندگان گفت:" ایمان اجباری نیست. مومنین واقعی باید با میل و آزادی ایمان را در آغوش بکشند، نه به خاطر اینکه به آنها تحمیل شده یا به ارث رسیده است و یا اینکه فرهنگ محلی حاکم همان است. مومن شدن در زیر فشار و اجبار ایمان حقیقی نیست. این دقیقاً این معنا را دارد که یک مومن می تواند با آزادی تمام از عقیده اش برگردد.

تئوری سیاسی سروش: تئوری سیاسی سروش در امتداد فرهنگ مدرن «لوک» تا سامان دهندگان تأسیس امریکا قرار دارد. این عقیده انسان را ضعیف و در معرض وسوسه و حتی غراتگری می داند. به همین دلیل بشر به یک حکومت بیدار و هشیار نیاز دارند. او باور دارد که فرض درونی بودن خوبی در انسان که به وسیله ی آرمان گراهای آنارشیست و کهنه گرا های اسلامی ترویج می شود، قدرت اهریمنی جامعه را دست کم می گیرد و نیاز به حکومت برای بررسی تعادل و جبران ضعف های طبیعت انسان را بیهوده می شمارد.

فلسفه ی سیاسی سروش به اصول لیبرالی و دفاع از ارزش هایی مانند برهان، آزادی و دموکراسی نزدیک است. چرا که این ارزش ها به عنوان ارزش های اساسی و پایه ای محسوب می شوند، نه نوکران و ملازمان ماکسیم های سیاسی و قلمرو های دینی. سروش باور های غنی تافته های اسلامی، ادبی و شعری را به هم گره می زند.

دموکراسی دینی: سروش تعریف خودش را از واژه ی «دموکراسی دینی»، که امروزه موضوع بسیاری از فلاسفه ی ایرانی شده است را اینگونه ارائه می دهد: "دین نقش اساسی را در جامعه ای بازی می کند که مردمی با باور های دینی در آنجا زندگی می کنند. دموکراسی دینی در چهارچوب خردگرایی عصر جدید قرار می گیرد و عناصر قابل شناسایی خود را دارد. از این راه، ما حتی به تکثر باور های دموکراتیک در جامعه ی جهانی دچار خواهیم شد." «دموکراسی دینی» به یک موضوع پر تنش در مجمع روشن فکران دینی ایرانی تبدیل شده است.

دموکراسی جایی است که باور های مختلف در آن به هم برمی خوردند. از جمله دین و سکولاریسم. از آن به بعد آنچه چهره و رنگ دموکراسی را تغییر می دهد کاراکتر ها و عناصر خاص هر جامعه است.  «دموکراسی دینی» مثالی از این مسئله است که چگونه دموکراسی می تواند در جزئیات فرهنگی مختلف که از زمان گذشته وجود داشته اند، حضور پیدا کند. همانطور که در یک جامعه ی سکولار، یک سری باور ها و عناصر دیگر مورد توجه قرار می گیرند که در آنجا، این باور ها شکل دموکراسی را به خود می گیرند.

در حقیقت، نسبی بودن دموکراسی و لیبرالیسم باعث می شود که این عقاید در همه جا همسان نباشند. چرا که آنها هنگامی که یک باور به صورت همگانی پذیرفته شده مورد تعدی قرار نمی گیرند، بلکه زمانی از حدود آنها تجاوز می شود که یک باور تحمیل و یا یک ناباوری نابود می شود.

ما از زمان یونان باستان تا کنون شکل های متعددی از لیبرالیسم داشته ایم کما اینکه امروزه با تعدد دموکراسی ها در سطح جهانی مواجه هستیم. آنچه از این مسائل پدیدار می شود آن است که دموکراسی در دوران های مختلف با توجه به شرایط زمان همیشه برتر بوده است.

دستاورد های سروش: در سال 2008 در یک رأی گیری آزاد سروش به عنوان هفتمین روشن فکر بزرگ جهان در میان صد روشن فکر بزرگ دنیا در مجله های «پراسپکت» در بریتانیا و «سیاست خراجی» در آمریکا قرار گرفت.

هجوم ها: ایده های سروش با مخالف عظیم محافظه کاران جمهوری اسلامی مواجه شده است. هم خود او و هم طرفدارانش مورد یورش فعالیت های خود سرانه ی «گروه انصار حزب الله» در اواسط دهه ی 90 میلادی قرار گرفتند. در مجازات های تحمیلی  هر کسی در رابطه با دشمنی با جمهوری اسلامی، یکی از اتهامات معمول ، تحریک شدن به وسیله ی گروه های وابسته ی خارجی  و یا سخنرانی های سروش است. با توجه به سخنان روزنامه نگار، «رابین رایت»:

 در طی سال بعد، او سه پست آکادمیک خود، از جمله ریاست یک دانشکده را از دست داد. برنامه های دیگر او نیز از جمله سخنرانی های هر پنجشنبه ی او ممنوع شد. او از انتشار مقالات جدید محروم گشت و هرگاه توسط روشن فکران ایرانی برای مصاحبه ای دعوت می شد، سفرهایش مختل و پاسپورتش مصادره می گردید.

در مراسم شانزدهمین سالگرد فتح سفارت آمریکا، آقای «رایت» متوجه شد که آیت الله خامنه ای وقت بیشتری را صرف کوبیدن سروش کرد تا محکوم کردن آمریکا و اسرائیل.

جایزه های و افتخارات:

*2004=دریافت جایزه ی «اراسموس»

*2005=قرار گرفتن در لیست 100 مرد تأثیر گذار در مجله ی «تایمز»

*2008=هفتمین مرد از 100 روشن فکر بزرگ دنیا در مجله ی «پراسپکت»

*2009=چهل و پنجمین مرد از 100 روشن فکر نخبه ی جهان در مجله ی «سیاست خارجه»

*2010=چهلمین مرد بزرگ اندیشمند بین المللی در مجله ی «سیاست خارجه»

 

کار های برگزیده:

*تضاد دیالیکتیکی(فارسی-تهران 1978)

*فلسفه ی تاریخ(فارسی-تهران 1978)

*علم چیست، فلسفه چیست(فارسی- چاپ یازدهم-تهران 1992)

*نهاد ناآرام جهان(فارسی و ترکی-تهران 1980)

*ایدئولوژی شیطانی(فارسی-چاپ پنجم-تهران 1994)

*دانش و ارزش(فارسی)

و بیش از ده ها اثر دیگر به زبان های فارسی و انگلیسی و ترکی.

نوشته شده توسط :Mazhar Dust
شنبه 13 تیر 1394-11:47 ب.ظ
نظرات() 

cialisonla.com
دوشنبه 22 مرداد 1397 04:47 ب.ظ

You actually reported this really well.
buy original cialis cialis in sconto cialis tablets for sale weblink price cialis cialis e hiv warnings for cialis cialis sans ordonnance generic cialis 20mg uk india cialis 100mg cost cialis generico online
Cialis online
دوشنبه 7 خرداد 1397 05:09 ق.ظ

Wow lots of superb information.
can i take cialis and ecstasy cialis 20 mg best price buy cialis online cialis cuantos mg hay cialis 50 mg soft tab cialis prices in england compare prices cialis uk cialis coupons printable get cheap cialis cialis 5 mg schweiz
maverik viniales
سه شنبه 17 مرداد 1396 03:31 ب.ظ
http://www.motogp.com
Avery
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 10:32 ق.ظ
Thanks for your personal marvelous posting! I actually enjoyed
reading it, you could be a great author. I will make certain to bookmark your
blog and will eventually come back in the future.

I want to encourage that you continue your great writing,
have a nice holiday weekend!
BHW
پنجشنبه 24 فروردین 1396 04:46 ب.ظ
You have made some good points there. I checked on the internet for additional information about
the issue and found most individuals will go along with your views on this web site.
BHW
پنجشنبه 24 فروردین 1396 03:48 ق.ظ
This information is worth everyone's attention. How can I find out more?
manicure
سه شنبه 15 فروردین 1396 01:36 ب.ظ
I feel this is among the such a lot important info for
me. And i am happy studying your article. But should statement on some basic things, The web site
taste is ideal, the articles is in point of fact great : D.
Just right activity, cheers
ابراهیم
شنبه 13 تیر 1394 11:56 ب.ظ
ماشالله آقای سروش... دست تو هم درد نکنه مظهر جان. خیلی مفید و در ضمن جدید بود
پاسخ Mazhar Dust : سپاسگزارم آقا ابراهیم
دنیا
شنبه 13 تیر 1394 11:55 ب.ظ
عالی بود...ممنون
پاسخ Mazhar Dust : ممنون از لطفت دنیا جان.
آریامهر
شنبه 13 تیر 1394 11:55 ب.ظ
آقا در نظرات پست اول راجع به دو صفحه ی جدید نوشته بودی... میشه بیشتر توضیح بدی؟
پاسخ Mazhar Dust : قراره دو صفحه ی دیگه وابسته به همین وبلاگ باز کنیم. در یکی قوائد وزن و عروض را به زبانی ساده و در سطح مقدماتی به صورت جلسه جلسه توضیح می دم. در صفحه ی دوم آرام عزیز و من به طور مشترک در یک رمان عاشقانه را به صورت سریالی و قسمت قسمت منتشر می کنیم. داستان زیباییه. فقط هنوز کامل نیست. اطلاعات بیشتر رو به زودی در خود وبلاگ منتشر می کنم.
رکسانا
شنبه 13 تیر 1394 11:54 ب.ظ
برای اولین بار از این چیزای فلسفی خوشم اومد. آفرین مظهر
پاسخ Mazhar Dust : خوشحالم تونستم نظرت رو جلب کنم.
رحمان
شنبه 13 تیر 1394 11:54 ب.ظ
ترجمه ی خوبی بود... تازگی هم داشت.
پاسخ Mazhar Dust : ممنون رحمان جان.
رومینا
شنبه 13 تیر 1394 11:53 ب.ظ
خیلی ممنون از پست زیباتون... خیلی مفید بود.
پاسخ Mazhar Dust : ممنون از حمایتت رومینا جان.
شهاب
شنبه 13 تیر 1394 11:53 ب.ظ
آقا خیلی باحال بود... دستت طلا... من عاشق سروشم... الان کلی از عقایدش می دونم
پاسخ Mazhar Dust : خیلی خوشحالم شهاب جان. هر چقدر از ایشون بدونی باز هم کمه
محسن
شنبه 13 تیر 1394 11:52 ب.ظ
آخرش رسیدیم به جای خوب داستان... دستت درد نکنه مظهر
پاسخ Mazhar Dust : خوشحالم که بلاخره راضی شدی محسن جان
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر