تبلیغات
سیب - تعبیر شعر "من غلام قمرم"
نامه دادم نخوری سیب ولی دیر رسید...
درباره وبلاگ

آرشیو

طبقه بندی

پیوندها

پیوندهای روزانه

نویسندگان

ابر برچسبها

نظرسنجی

آمار وبلاگ

Admin Logo
themebox

تعبیر شعر "من غلام قمرم"


Image result for ‫گفتم ای عشق من از چیز دگر‬‎

من غلام قمرم غیر قمر هیچ مگو

پیش من جز سخن شهد و شکر هیچ مگو


سخن رنج مگو جز سخن گنج مگو

ور از این بی‌خبری رنج مبر هیچ مگو


دوش دیوانه شدم عشق مرا دید و بگفت

آمدم نعره مزن جامه مدر هیچ مگو


گفتم ای عشق من از چیز دگر می‌ترسم

گفت آن چیز دگر نیست دگر هیچ مگو


من به گوش تو سخن‌های نهان خواهم گفت

سر بجنبان که بلی جز که به سر هیچ مگو


قمری جان صفتی در ره دل پیدا شد

در ره دل چه لطیف است سفر هیچ مگو


گفتم ای دل چه مه‌ست این دل اشارت می‌کرد

که نه اندازه توست این بگذر هیچ مگو


گفتم این روی فرشته‌ست عجب یا بشر است

گفت این غیر فرشته‌ست و بشر هیچ مگو


گفتم این چیست بگو زیر و زبر خواهم شد

گفت می‌باش چنین زیر و زبر هیچ مگو


ای نشسته تو در این خانه پرنقش و خیال

خیز از این خانه برو رخت ببر هیچ مگو


گفتم ای دل پدری کن نه که این وصف خداست

گفت این هست ولی جان پدر هیچ مگو


قبل از هر سخنی، در مورد واژگان این شعر تفاوت نظر های بسیار هست. مثال های کوچک آن واژه ی «سخی» به جای «سخن» در بیت اول در نسخه ی نیکلسون است. مثال دوم واژه ی «شمع» به جای «شهد» در همان بیت و همان نسخه است. علی ای حال در این شبکه ما طبق خوانش دکتر «عبدالکریم سروش» شعر را باز نویسی کردیم. پس برخی تفاوت ها ممکن است با نمونه هایی که قبلاً دیده شده مشهود باشد.

ساختار وزنی: شعر مذبور در بحر «رمل مثمن مخبون محذوف»  یعنی وزن «فاعلاتن فعلاتن  فعلاتن فعلن» سروده شده است. به نقل از آقای «صابر قدیمی» این وزن را اعراب هنگام سفر با شتر می سروده اند که به علت نوع راه رفتن شتر که موزون است، طبع شعراء را هم بر می انگیخته. جایی دیگر خواندم که «رمل» به معنای بافتن حصیر است و گویا هنگام حصیر بافی این نوع وزن در شعر به کار می رفته. به هر حال غرض آن است که بگوییم بحر رمل نوعی موزون بودن خاص و لطیف دارد. به گونه ای که خواجه حافظ شیرازی بیشترین تمایل را به سرودن چکامه در این وزن داشته است. این بحر در عین لطافت از ساده ترین بحر های شعری نیز به شمار می آید و معمولاً شاعران تازه کار با بحر رمل شروع می کنند. در آن استفاده از قافیه ی میانی بر خلاف بحر رجز و هزج سخت است و کمتر دیده می شود.

ساختار فنی: ردیف شعر اگرچه در ظاهر دشوار به نظر می رسد، اما چون خودش معنای کامل  دارد و لزوماً با بقیه ی مصرع مرتبط نیست، اتفاقاً ساده است. شاعر می تواند حرفش را تمام کند و در آخر بگوید «هیچ مگو». کما که در مصرع «گفت این غیر فرشته است و بشر هیچ مگو» این حالت را می بینیم. یعنی جمله ی اول بدون جمله ی دوم کامل است. همچنین  می تواند که مثل مصرع اول شعر، ردیف را به بقیه ی مصرع وصل کند. قافیه هم قافیه ی ساده ای  است و تعداد کلمات هم قافیه ی آن بسیار بسیار زیاد است. از نکات زیبای این قافیه قابلیت جناس سازی است. یعنی می توان کلمات زیادی را آورد که با قافیه جناس تام یا ناقص بسازند و دست شاعر  را در ادبی تر کردن شعر باز می کند. مثلاً «سر و بر و در-  ثمر و قمر-» و مثال های فراوان دیگر. همچنین دست شاعر را در انتخاب نوع واژه برای قافیه نیز باز می گذارد. یعنی مثلا قافیه اسم باشد یا فعل یا حرف. نمونه ی هر یک از این سه «شکر-بگذر- بر» است. در کل گویی مولانا خود آگاه یا ناخودآگاه ردیف و قافیه ای را انتخاب کرده که کوچکترین مزاحمتی برای بیان مقصود و منظورش ایجاد نکند. موسیقی شعر  نیز به خوبی حفظ شده است. مثلاً مصرع اول بیت دوم که به زیبایی قافیه ی درونی «رنج و گنج» را آورده و موسیقی را لطافتی خاص داده. نمونه ی دیگر موسیقی تکرار استادانه و زیبای واژه ی دگر در بیت چهارم است. نمونه ی دیگر آن واج آرایی حروف «م» و «د» در بیت سوم است که بسیار موسیقی  را لطیف کرده و جالب آن  که در مصرع دوم همین بیت، آوردن سه مورد فعل نهی نیز اثری بی نظیر در ضمیر ناخودآگاه خواننده دارد و بی آنکه متوجه شود شعر را برایش جذاب می کند. همچنین در بیت دهم پنج بار تکرار واج «خ» نیز بسیار به صلابت و صولت شعر کمک می کند. نکته آن است که مطمئناً بر خلاف  تصور خیلی از مردم، مولوی این موسیقی را تصادفی رعایت نکرده و کاملاً بر آنچه می خواسته بگوید تسلط کافی داشته است. چون این موارد یکی و دو تا نیستند و در بیشتر اشعار جلال الدین دیده می شود.

نظر اجمالی: در این شعر هم مولانا بر خموشی تأکید ویژه ای دارد. البته نه به معنای سخن نگفتن که به معنای و پخته و به جا سخن گفتن. در واقع عارفان هرگز خاموش نبوده اند که بیشتر از همه حرف  می زده اند. ولی تأکید داشته اند پیغام سروش  به گوش نامحرم نرسد. وگرنه به قول مولوی «یک دهان خواهم به پهنای فلک...تا بگویم وصف رشک آن ملک» یا «من ز بسیاری گفتارم خمش» . اما مولوی بیشتر از هر کس دیگری بر خاموشی و سکوت تأکید می کند که در اینجا ردیف هیچ مگو حاکی از همین مقصود است. چرا که «کمتر فضل خمشی کش نبود خوف و رجا» سکوت کمترین فایده اش آن است که بیم و امید به دنبال ندارد. موضوع کلی این شعر  بر توصیف نوعی شهود عرفانی مولانا است. یعنی گویا مولانا سعی دارد نوعی کشف را به واژه بکشد که حقیقتاً ناموفق است. یعنی همیشه ناموفق بوده. چون اگرچه این غزل را به شکلی باورنکردنی تأثیر گذار نوشته، اما کاملاً می توان حس کرد که موضوع خیلی بزرگتر از این حرف هاست و برای همین هم مرتب تکرار می کند هیچ مگو. چون به قول خودش «که نه اندازه ی توست این بگذر هیچ مگو» مخاطب در اندازه ای  نیست که بتواند آن لحظه را درک کند. برای همین تعبیر کردن چنین شعری به نوعی دیوانگی محض است. چون می توان مفهوم کلی را برداشت  کرد، اما تفسیر جزئی آن غیر ممکن می نماید. مع هذا ما فقط سعی کردیم ترجمه ی تحت الفظی ساده ای را در اختیار خواننده بگذاریم و برداشت از موضوع را به خودش واگذار کنیم.

1-جایی خواندم که مراد از ماه، رویت  و کشف «ماه درون» است که مقامی در عرفان است که عارف جاودانگی را در آن می یابد. نمونه ی آن هم بیت «دی منجم گفت دیدم طالعی داری تو سعد...گفتمش آری ولیک از ماه روز افزون خویش» . ولی در این بیت به نظر می رسد که ماه تنها به  عنوان سمبل نور و روشنی آورده  شده است. چرا که اگر مراد از آن موضوع مذکور بود، مولوی بیشتر بر روی آن مانور می داد. اما اینجا ماه را به عنوان نماد «روشنی» آورده است.همچنان که در  غزلی دیگر می فرماید «چو غلام آفتابم هم از آفتاب گویم... نه شبم نه شب پرستم که حدیث خواب گویم» یعنی مولانا خودش را مرید نور می داند و از ظلمات بیزار است. البته کاملاً بدیهی است که این شب و روز نه شب و روز معمول است. شهد و شکر نیز نماد شیرینی هست. به قول دکتر سروش «مولانا حقیقتاً انسان شیرین کامی بوده» و این را در غزلیاتش بیش از هزار بار می توان دید. همیشه دشمن غم است و یار خوشی و شیرینی. «من ز شیرینی نشستم رو تُرُش» . از غم بیزار است. «باده غمگینان خورند و ما ز می خوش دل تریم.» یا «آمد بهار آتشین ای دیو غم کنجی نشین». برای همین  علاقه ی عجیبی به شکر و شهد دارد و از واژه های کلیدی غزلیات شمس هستند. پس چون مولوی خواهان روشنی و شادکامی است، دوست ندارد غیر از اینها چیز دیگری بشنود.

2-این بیت هم تکرار بیت قبلی است. از سختی ها سخن مگو و تنها از شیرینی گنج رسیدن و کامیابی حرف بزن. اگر هم از کامیابی (گنج) خبر نداری و با آن بیگانه ای، مشکلی نیست. ولی غم مخور  و  حرف نزن. اگر اهل شادی نیستی، لااقل غمگین هم مباش و از غم حرف مزن.

3-دیوانه نه دیوانه ی ظاهری است. بلکه مراد نهاد مستی و طلب معشوق است که سالک از شدت بی قراری و بی تابی احساس جنون می کند. وقتی به این مرحله رسیدم، معشوق من خود را نمایاند و گفت بی قراری کافی است، آمدم. حالا آرام بگیر.

4- چیز دگر را به «غیر» معنا کرده اند. یعنی من از اغیار دلواپسم. البته می توان چیز دگر را به دوری و فراق (چیزی ورای حضور دلبر) ترجمه کرد. اما واقعیت آن است که همان مفهوم اول نزدیک تر است. چرا که در مصرع دوم معشوق می گوید وقتی من هستم غیر معنایی ندارد. همه چیز منم. یعنی مولانا هراسش از غیر بوده (شاید اینکه فریفته شود به آنچه غیر معشوق است مثلاً دنیا) ولی معشوق می فرماید وقتی من باشم همه چیز فانی است و تنها مرا می بینی. در داستان های عرفانی این موضوع به وفور تکرار می شود. کما اینکه در دوبیتی های عریان می بینیم «به هر جا بنگرم کوه و در و دشت...نشان از قامت رعنا تو بینم.» وقتی سالک به عشق برسد، دیگر فریفته ی غیر نمی شود و همه چیز برایش جلوه ای از محبوب است. البته گفته اند مولانا وقتی شمس را دید همه چیز را رها کرد. از القاب و عناوین گرفته تا مریدان و یاران را.
«سجاده نشین با وقارم دیدی...بازیچه ی کودکان کویم کردی» حالا خطاب به شمس می گوید که من از این می ترسم که دوباره خواهان این عناوین شوم . به قول شاعر «همچو شاهین بر ستیغ قله ها پر می زدی...مسخ موشی گشتی و از قله پایین آمدی» اما شمس می گوید که دیگر و عنوان و مقامی وجود ندارد در برابر این مقام که الان داری. ولی باز می گویم من معنای اول را بیشتر می پسندم. هر چند حقیقتاً نمی توان به دقیقی گفت مراد شاعر چه بوده است. آن هم در مورد شعری در مقام کشف و شهود.

5-اینجا معشوق (شاید شمس) می گوید که من اسراری را بر تو فاش خواهم کرد. اما تو باید به گونه ای با من همراه شوی که بیگانگان را خبر نرسد. می گوید سر بجنبان و جز با سر حرف نزن. یعنی  آنقدر پنهانی و سِرّی که جلب توجه نکنی و نامحرمی متوجه نشود اینجا چه خبر است. باز هم حکایت راز داری عارفانه است که در طریقت عرفان بسیار بر آن تأکید می شود. همچنان که حلاج به همین دلیل سرش بر باد رفت. به قول خواجه «گفت آن یار کزو گشت سر دار بلند...جرمش این بود که اسرار هویدا می کرد». همچنین نقل کرده اند که روزی شیخ جنید شبلی را ملامت کرد که آنچه ما به نهان در سردابه ها می گفتیم تو آشکارا در کوچه و بازار می گویی؟ می گویند خداوند از زبان شبلی به سخن آمد که «این منم تصمیم می گیرم که کجا راز خود فاش کنم و کجا لب از رازداران بدوزم» . می خواهم بگویم که تمامی عارفان ملزم به رازداری عرفانی بوده اند مگر آنگاه که معشوق غیر از این را بخواهد.

6-اینجا می توان ماه را «رویت ماه  درون» ترجمه کرد. چرا که در راه کشف و شهود در «دل» ماهی را پیدا کردم. احتمالاً منظور همین است که در طی طریقت به یکی از مقامات رسیدم که جلوه ای از حق را در درونم یافتم و به آن رسیدم. بعد خوشحال از این کشف و وصل می گوید که چقدر سیر در باطن لطیف  است. چرا که انسان را به خدای درونی خودش می رساند.

7-مولانا از سالک و یا مرشد و یا عشق (شاید شمس) می پرسد این چه ماهی است؟ این چه نوری است که پیدا کرده ام. ولی مرشد می گوید که به آن فکر نکن و از آن بگذر. نه این که مولانا در حد آن نباشد؛ بلکه ذهن و فکر و به بیان امروزی خودآگاه مولانا نمی تواند آن را درک کند. پس باید از آن بگذرد و درک آن را به دل (ناخودآگاه) خود بسپارد.
*جایی خواندم که مقصود از «نه اندازه ی توست این» آن بوده که مقام مولانا بیش از آن است و نباید به همین مرحله قناعت کند و باید از آن بگذرد و به مقامات بالا تر برسد. البته که این سخن صحیح است اما به نظر شخص من در مورد این بیت شاید درست نباشد. دلیل من هم بیت های پس از این بیت است که اگر خوانده شود مورد اول درست تر به نظر می رسد.

8-این بیت هم خیلی واضح است. ماهرویی که مولانا دیده در ذهنش گنجایش  نداشته و برایش غیر قابل هضم بوده. پس می پرسد آیا این فرشته است یا انسان؟ اما معشوق پاسخ می دهد این چیز دیگری است. این خیلی بزرگتر از این حرف هاست. شاید مولانا جلوه ای از جلوه های الوهیت را دیده باشد که اینقدر برایش غیر قابل وصف است. همانگونه شهریار علی (ع) را اینگونه می خواند. «نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت» . واقعاً هم همین گونه است. علی (ع) اگرچه خدا نبوده، اما آنقدر در انسانیت والا بوده که با انسان های معمولی غیر قابل قیاس بوده است. در اینجا هم مولانا همین حالت را در دلبر و معشوق خود می بیند. در آن چیزی که شاید آن را در شمس الدین تبریزی دیده است. حتی مولانا پا را از شهریار فرا تر می گذارد و می گوید: «پیر من و مراد من، درد من و دوای من...فاش بگویم این سخن، شمس من و خدای من» . در این بیت هم گویی در سیر در درون، شمس الدین را در خودش یافته و به عبارت دیگر خدا را در خودش دیده است. پس متعجب است که این انسان است یا فرشته که بعد می فهمد از این دو بالاتر است.

9-از مرشد یا معشوق می خواهد به او بگوید که چیست وگرنه از شدت تحیر و تعجب دیوانه می شود. زیر و رو می شود. اما مخاطب او اصلاً اهمیت نمی دهد و می گوید هر طوری می خواهی باش، اما حرف نزن چون این چیزی که تو می بینی در سخن نمی گنجد و برایت قابل فهم نیست. «نه اندازه ی توست»

10-به اینجا که می رسند مرشد به او می گوید: "حالا که مقدار هر چند اندکی از عظمت دنیای واقعی را دیدی، از این دنیای فانی و مجازی دل بکن و آن را رها کن و به دنیای والای درون سفر کن. دنیای ظاهر نقش و خیالی بیش نیست. بلند شو و همت کن و در راه دل پا بگذار." به قول حضرت سعدی "برو عاشق شو ای عاقل." در واقع در تمام این مدت، شمس الدین (معشوق) ذره ای از حقیقت لایتناهی را به مولانا نشان داده تا تنها او را تحریک کند که مرد راه عشق شود.

11-پدری کردن منظور بزرگواری کردن در حق یک نفر پایین دست تر است. مثل پدر در حق فرزند. حالا از مرشدش می خواهد در حق او بزرگواری کند و به او بگوید که آن عشق عظیم بی نظیر چیست. اما محبوب می فرماید اگرچه بزرگواری صفت خداوند است (که مولانا شمس را در حد خدایش می دیده یا به بیان دیگر خدا را در شمس الدین می دیده) اما به خاطر خدای بزرگوار (پدر) حرف نزن و از من مخواه که چیزی بیشتر از این بر تو فاش کنم.

سخن آخر: آنچه گفته شد فقط حدس و گمان و یا برداشتی از نویسنده ی مطلب در مورد دنیای بزرگ مردی چون مولانا است که پر واضح است از اصل ماجرا بسیار دور خواهد بود. به قول خانم «هما میر افشار» "عاشق نشدی زاهد، دیوانه چه می دانی؟" یا به  قول خواجه "کجا دانند حال ما سبکباران ساحل ها" کسانی مانند من و یا دیگری که هرگز قدمی در راه معرفت دل برنداشته اند بی گمان از فهم حقیقت حال اهل نظر دور هستند. اما سعی کردیم آنچه از ظاهر ابیات قابل برداشت است گفته شود یا گرهی از کار طالبی باز شود.




نوشته شده توسط :Mazhar Dust
سه شنبه 23 شهریور 1395-11:12 ق.ظ
نظر شما چیست؟() 

generic levitra
پنجشنبه 19 مهر 1397 05:22 ب.ظ

Helpful facts. Many thanks.
generic levitra levitra 20 mg bayer prezzo buy levitra 10mg levitra 20 mg bayer prezzo vardenafil 20mg vardenafil 20mg levitra without a doctor prescription buy 10 mg levitra buy levitra online vardenafil
Buy cialis
سه شنبه 10 مهر 1397 09:52 ق.ظ

Amazing loads of great facts!
cialis online cialis canada on line american pharmacy cialis cialis professional yohimbe rx cialis para comprar compare prices cialis uk cialis super acti cialis daily cialis for daily use get cheap cialis
buy cheap cialis in canada
یکشنبه 8 مهر 1397 05:58 ق.ظ

Incredible plenty of very good information!
cialis 10mg prix pharmaci cialis daily dose generic cialis dosage amounts generic cialis tadalafil usa cialis online achat cialis en itali tesco price cialis generic cialis in vietnam cialis venta a domicilio does cialis cause gout
buy tadalafil online
شنبه 7 مهر 1397 04:48 ق.ظ

You actually mentioned that very well.
cialis e hiv we choice cialis pfizer india brand cialis nl cialis 20mg preis cf cialis coupons we recommend cheapest cialis cialis qualitat tesco price cialis cialis 5 mg para diabeticos cialis 20 mg effectiveness
canadian pharmacy no prescription
شنبه 31 شهریور 1397 07:42 ب.ظ

You suggested this well!
canadian pharmacy uk delivery northwest pharmacies drugs for sale online canada pharmacies online prescriptions pharmacy canada reviews canada online pharmacies canada online pharmacies legitimate online pharmacy canada buy viagra now canadian drug
cialisvbuy.com
چهارشنبه 28 شهریور 1397 09:01 ب.ظ

Seriously plenty of fantastic advice!
cialis sale online click here take cialis cialis wir preise side effects of cialis deutschland cialis online interactions for cialis ou acheter du cialis pas cher cialis preise schweiz wow cialis 20 india cialis 100mg cost
viagraky.com
سه شنبه 27 شهریور 1397 06:01 ب.ظ

You've made your point.
acquistare cialis internet ou trouver cialis sur le net generic cialis with dapoxetine cialis pas cher paris warnings for cialis fast cialis online cipla cialis online does cialis cause gout cialis australia org bulk cialis
buycialisky.com
پنجشنبه 15 شهریور 1397 07:02 ق.ظ

With thanks, I enjoy it.
wow cialis 20 5 mg cialis pharmacie en ligne cuanto cuesta cialis yaho cost of cialis cvs cialis name brand cheap low cost cialis 20mg effetti del cialis cialis 05 try it no rx cialis tadalafil 20mg
online pharmacy canada
سه شنبه 13 شهریور 1397 10:55 ب.ظ

You've made your position pretty nicely!.
canada pharmacies account pharmacy canada reviews canada online pharmacies surrey online pharmacies tech school canadian cialis pharmacy canada 24 online pharmacies of canada canada online pharmacies medication buy vistagra online safe buy viagra usa
http://buycialisky.com/
سه شنبه 13 شهریور 1397 05:49 ق.ظ

Very good content, Thank you.
viagra nz buy buy sildenafil tablets online cheap sildenafil tablets viagra from usa pharmacy online generic viagra pharmacy viagra online pharmacy usa order viagra online uk get prescription for viagra where to purchase viagra online cheap generic sildenafil
cialisvu.com
دوشنبه 12 شهریور 1397 04:03 ق.ظ

Nicely put, Kudos.
low cost cialis 20mg generic cialis 20mg uk does cialis cause gout cialis kamagra levitra what is cialis tadalafil cialis cipla best buy cialis official site what is cialis cialis kamagra levitra
http://cialisda.com/
یکشنبه 11 شهریور 1397 02:14 ب.ظ

Thanks, Fantastic stuff!
cialis diario compra tarif cialis france we choice cialis uk generic low dose cialis cialis pills in singapore cialis herbs tesco price cialis click here to buy cialis generic cialis cialis tablets for sale
viabiovit.com/is-there-a-natural-viagra.html
سه شنبه 23 مرداد 1397 04:11 ق.ظ

Nicely put. Regards.
where can you buy viagra online buying viagra online legal how to buy viagra online pharmacy usa viagra viagr online viagra usa best buy for viagra buy generic viagra no prescription buying viagra online uk how old to buy viagra
Cialis online
دوشنبه 22 مرداد 1397 04:21 ب.ظ

Really lots of excellent advice!
buy cialis uk no prescription brand cialis nl cialis prices acquistare cialis internet cialis rezeptfrei cheap cialis 5 mg cialis coupon printable cialis 5mg prix cialis preise schweiz cialis 20 mg best price
Buy generic cialis
دوشنبه 7 خرداد 1397 04:58 ق.ظ

Wow tons of excellent advice!
tadalafil generic we choice cialis uk dose size of cialis generico cialis mexico cialis generico milano cialis kamagra levitra cialis pas cher paris cialis lilly tadalafi cialis daily dose generic cialis pas cher paris
денежный займ на карту срочно круглосуточно
شنبه 22 اردیبهشت 1397 08:55 ق.ظ
soscredit.ua
онлайн позика на картку
микрозайм онлайн без отказа
взять кредит на карту быстро без отказа
онлайн займ на карту без отказа
кредит на карту онлайн срочно украина микрозайм
без отказов ком юа
Buy generic cialis
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 05:58 ق.ظ

With thanks. Numerous posts!

price cialis per pill cialis billig cialis purchasing we recommend cialis best buy generic cialis soft gels 5 mg cialis pharmacie en ligne 5 mg cialis coupon printable cialis mit grapefruitsaft import cialis we choice cialis pfizer india
یوسف
شنبه 21 بهمن 1396 10:29 ق.ظ
سلام چرا بعضی سایتها با بی احترامی به شخصیت مولانای بزرگ شعرشو دستکاری میکنن و به صورت احمقانه ای حاضر هم نیستن تصحیحش کنند مثلا نوشتن شمع و شکر در حالیکه شهد و شکر درسته شمع با پروانه معمولا بکار رفته همین مصرع رو به همون صورت غلط در گوگل سرچ کنید تازه متوجه حرف من میشید فاجعه بزرگتر اینکه دوست خواننده من با استفاده از نوشتار اونهایه آهنگ رو که کلی براش هزینه میشه اشتباه خونده
سیامک
دوشنبه 24 مهر 1396 08:06 ق.ظ
بسیار زیبا بود تشکر میکنم
How do you prevent Achilles tendonitis?
شنبه 14 مرداد 1396 03:43 ق.ظ
I like the helpful information you provide in your articles.
I will bookmark your blog and check again here regularly.
I am quite sure I will learn plenty of new stuff right here!
Good luck for the next!
Why is my Achilles tendon burning?
سه شنبه 10 مرداد 1396 12:34 ب.ظ
What's up, every time i used to check weblog
posts here in the early hours in the break of day, because i enjoy to find out more
and more.
std test
یکشنبه 4 تیر 1396 09:19 ب.ظ
ریشه از خود نوشتن در حالی که
ظاهر شدن مناسب در آغاز آیا واقعا حل و فصل
بسیار خوب با من پس از برخی از زمان.
جایی درون پاراگراف شما در واقع قادر به من مؤمن متاسفانه فقط برای بسیار در
حالی که کوتاه. من با این حال کردم مشکل خود را با جهش در مفروضات و یک خواهد را خوب به کمک پر همه کسانی معافیت.
اگر شما در واقع که می توانید انجام من خواهد بدون
شک تا پایان مجذوب.
دیبا
سه شنبه 23 خرداد 1396 01:50 ب.ظ
برای تبادل لینک بیا به وبسایتم تبادل لینک افزایش آمار رایگان داره


Link.mihanblog.com
چهارشنبه 10 خرداد 1396 05:28 ق.ظ
دوست دارم اشعار بزگترین بهترین شعر وادب را موثق وصیحیح از بزرگان یاد بگیریم
manicure
پنجشنبه 17 فروردین 1396 02:01 ب.ظ
You really make it seem so easy together with your presentation however I in finding this matter to be actually one thing that I think
I might never understand. It sort of feels too complicated and extremely large
for me. I am taking a look ahead on your next put up, I will
try to get the dangle of it!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر